Copyright © 2023 THDSoft Tüm hakları saklıdır.
STEM-A TEKNOLOJİK TASARIM ÇALIŞTAYI
ETKİNLİĞİN ADI: STEM İLE IŞIK KİRLİLİĞİNİ ÖNLEYELİM GÖKYÜZÜNÜ AYDINLATALIM! |
ETKİNLİĞİN AMAÇ: STEM uygulamaları hakkında katılımcılara bilgiler sunmak, MEB Fen bilimleri ve Fizik Öğretim Programlarında yer alan kazanımlar dikkate alarak bir STEM uygulaması yaptırmak ve benzer özelliklerde bir STEM uygulaması planlatmak. |
ETKİNLİĞİN YÜRÜTÜCÜSÜ: Prof. Dr. Hakan Şevki AYVACI |
ETKİNLİĞİN SÜRESİ: 1 Saat Teorik 3 Saat Uygulama Toplam 4 Ders saati |
ETKİNLİĞİN KATILIMCI SAYISI: 30 kişi |
ETKİNLİĞİN KATILIMCI PROFİLİ: Fen Bilgisi, Fizik, Matematik ve Sınıf Öğretmenleri |
ETKİNLİĞİNMALZEME LİSTESİ:
|
Fen Bilimleri Dersi F.4.5.3.1. Işık kirliliğinin nedenlerini sorgular. F.4.5.3.2. Işık kirliliğinin, doğal hayata ve gök cisimlerinin gözlenmesine olan olumsuz etkilerini açıklar. F.4.5.3.3. Işık kirliliğini azaltmaya yönelik çözümler üretir. Uygulamalı Bilim F.8.8.1.1. Günlük hayattan bir problemi tanımlar. a. Problemin günlük hayatta kullanılan veya karşılaşılan araç, nesne veya sistemleri geliştirmeye yönelik olması istenir. b. Bu aşamada problemin malzeme, zaman ve maliyet kriterleri kapsamında ele alınması beklenir. c. Problemlerin, eğitim öğretim yılının başından itibaren farklı dersler kapsamında yer alan konularla ilişkili olması tercih edilebilir. F.8.8.1.2. Problem için muhtemel çözümler üretir ve bunları karşılaştırarak kriterler kapsamında uygun olanı seçer. F.8.8.1.3. Ürünü tasarlar ve sunar. a. Ürün tasarımı ve yapımı okul ortamında yapılır. b. Öğrencilerden, ürün geliştirme aşamasında deneme yapmaları, bu denemeler sonucunda elde ettikleri nitel ve nicel verileri, gözlemleri kaydetmeleri ve grafik okuma veya oluşturma becerileriyle değerlendirmeleri beklenmektedir. F.8.8.1.4. Ürünü pazarlamak için stratejiler geliştirir ve ürünü tanıtır. a. Örneğin ürüne isim bulur, ürün tanıtımı için gazete, İnternet veya televizyon reklamı tasarlar. b. Türk Patent ve Marka Kurumunun yaptığı çalışmalara değinilir.
|
İLGİLİ KAZANIMLAR : Fizik dersi 10.4.1. Aydınlanma 10.4.1.1. Işığın davranış modellerini açıklar. Modeller açıklanırken ayrıntılara girilmez. 10.4.1.2. Işık şiddeti, ışık akısı ve aydınlanma şiddeti kavramları arasında ilişki kurar. 10.4.3. Yansıma 10.4.3.1. Işığın yansımasını, su dalgalarında yansıma olayıyla ilişkilendirir. a) Yansıma Kanunları üzerinde durulur. b) Işığın düzgün ve dağınık yansımasının çizilerek gösterilmesi sağlanır |
İŞLENİŞ:
|
EK1
Proje Yapalım
Etkinliğin Adı: Işığı Karart, Uzayı Aydınlat!
|
Süre: 3*40 dakika |
Amaç: Şehirlerde ışık kirliği nedeniyle gökyüzü rahat bir şekilde görülememektedir. Hazırlanacak olan bir tasarımla gökyüzünün geceleri şehirlerden de daha rahat görülmesini sağlamaktır. |
Örnek Olay Yemyeşil bir orman, mis gibi bir hava… Bilge 7 yaşındadır ve geceleri gökyüzüne bakmayı, en çok da yıldızlara bakarken onları değişik şekillere benzetmeyi sevmektedir. Bilge hemen her gece gökyüzünde ne kadar çok yıldız var diyerek uykuya dalmaktadır. Bilge ailesiyle birlikte şehirde yaşayan kuzenlerini ziyarete gider. Çok mutludur kuzenlerini göreceği için. Tüm gün kuzenleriyle oyun oynarlar ve gece uyku zamanı gelir pencereden kuzenleriyle yıldızlara bakarken, Bilge bir anda yıldızlar nereye gitti, ne kadar az yıldız var der! Kuzenleri ise pek anlam veremez bu duruma…
|
|
|
|
Olası Çözümleri Geliştirin
Işık kirliliğini azaltmak için yapacağınız sokak lambası tasarımınızı aşağıdaki alana çiziniz. Fikirlerinizi beyan ederken aşağıdaki soruları göz önünde bulundurunuz;
|
Prototip Çizilmesi
|
En İyi Olası Çözüm / Çözümleri Seçin
Aşağıdaki tabloyu kullanarak her kişinin nihai çizimini analiz etmek için ekibinizle birlikte çalışın. Bir takım tartışmasına dayanarak, sorunu çözmek için hangi tasarım unsurlarının kullanılacağını ve ekibin prototipini oluşturmak için hangi özelliklerin dahil edileceğini belirleyin. Karar vereceğiniz çözüm, birden fazla grup üyesinin tasarımından öğeler içerebilir.
Tasarım ve Tasarımcı Adı |
Bu tasarımın en güçlü unsurları nelerdir? |
Hangi öğelerin geliştirilmesi gerekiyor? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sonuç: Karanlık bir ortamda sokak lambası tasarımınızı çalıştırarak gökyüzüne giden ışık miktarını ve yerdeki ışık miktarını ışık sensörü kullanarak ölçünüz.
|
Sunum ve Paylaşma
|
|
Değerlendirme:
EK2
Kendi projeni Üret
Etkinliğin Adı:
|
||||||||||||
Süre: |
||||||||||||
Araç-gereçler: |
||||||||||||
Kazanımlar:
|
||||||||||||
Amaç: |
||||||||||||
Örnek Olay:
Olası Çözümleri Geliştirin:
Prototip Çizilmesi:
En İyi Olası Çözüm / Çözümleri Seçin Aşağıdaki tabloyu kullanarak her kişinin nihai çizimini analiz etmek için ekibinizle birlikte çalışın. Bir takım tartışmasına dayanarak, sorunu çözmek için hangi tasarım unsurlarının kullanılacağını ve ekibin prototipini oluşturmak için hangi özelliklerin dahil edileceğini belirleyin. Karar vereceğiniz çözüm, birden fazla grup üyesinin tasarımından öğeler içerebilir.
Sonuç:
Sunum ve Paylaşma:
Değerlendirme:
|
26 Eylül 2018, Çarşamba 1676 defa okundu